fredag, januari 26, 2018

Belgienklickar

Klickar som i klick, klick när man tar en bild med en kamera menar jag då. Är allt som oftast full med visdomstankar då jag promenerar till och från mina veckorutiner (franska kursen - måste sluta tala om den för en stund - jobbet på l'Arche, körning och hämtning av barnen till typ ALLT). Men sen då idag när jag sätter mig ner här framför datorn så är det bara klick, klick som ekar i mitt huvud.

Jag är hemma med flunssig Elsa idag så ska gå tillbaka till henne och lyssna på historier från livet som en 6-åring istället för att skriva så mycket mer. Tidigare idag lärde hon mig hur jag skall uttala hår rätt på franska, hon tycker jag gör framsteg. Braaaa mamma! ropade hon högt då jag kom på vad sol är på franska under samma prov. Älskar LärarELsa.

Och då kommer jag ju att tänka på mina franskaprov som jag hade tidigare i veckan, ni vet Edith Cavell presentationen osv, min lärare konstaterade efter mitt lilla föredrag att "jag talar mycket, men gör också många fel". Spot on igen då. Nä men herreguuud, nu blev det franskakursskriverier i varje fall. Slutar nu, heippatirallaa och ha en magnifik helg!

Och här kommer då mina klickar från senaste tiden:

På väg till och från går jag ofta förbi den här porten. Tycker om den.

Vy uppifrån Waterloo-monumentet som vi besökte för nån vecka sedan. Rurala
Belgien klassiker.

Napoleon Bonaparte stred här och förlorade.

Rufus hade geografiprov i början på veckan. Fick flashbacks om egna lågstadieprov där vi sku
kunna Kymmene älv och.... ja det var väl några till som jag just nu inte orkar googla fram.
Här är det bara tre stora floder (eller heter det älvar, alltså jag kan ju INGENTING mera):
 L'Yser, L'Escaut och La Meuse. Alla börjar i Frankrike och två av dem
rinner ut i havet från Holland och en från Belgien.

Tog just precis den här bilden av kvarterets innergårdar. Kommer att sakna den här vyn
och stämningen.

Och sist men inte minst Belgisk/Holländsk feel-good-peppsång från den Belgiska DJn Felix de Laet eller (Lost Frequencies som är hans artistnamn) och Holländska Dj-gruppen Zonderling:


Inga kommentarer: