tisdag, november 22, 2016

Motivation till rörelse

Under min första dag då jag fick bekanta mig med fysioterapiarbetet i praktiken frågade jag min erfarna handledare på Tölö Hälsostation i Helsingfors om vad som är det mest utmanande med jobbet. Jag tänkte att den här gången - med mitt nya yrke - skall jag vara pang på rödbetan genast från början. Inte komma på "grejen" 10 år efter starten. Hen svarade att det absolut mest utmanande var:


att försöka motivera människor att göra rekommenderade rörelser också mellan mottagningarna


Eftersom mottagningarna
med klienter inte av ekonomiska skäl kan ordnas så ofta på kommunala vårdenheter så insåg hen att många skulle kunna bli så mycket bättre om de bara kunde motiveras till att göra övningarna också mellan mottagningstiderna. Och med att bli bättre menas här då att personerna kunde ha mindre smärta och kunde vara mera självständiga i sin vardag.

Att inte vara motiverad att röra på mig känner jag så bra till. Även om jag vet att övningarna är bra för mig så betyder det inte att min motivation att göra dem är hög. Den höjs kanske ifall jag har smärta, eftersom det är ett tillstånd jag vill komma bort från, men när smärtan är över så är det lätt hänt att min motivation till att göra rörelser också är över.

Jag fastnade för det här med motivation till rörelse under hela min studietid och har ofta i olika sammanhang och på praktikerna kommit tillbaka till mina motivationsfunderingar. Slutarbetet som jag skrev tillsammans med Linda handlade också om hur motivera äldre personer att röra på sig mera där i sina egna hem på landsbygden.

Jag tror att man kan påverka sin och andras motivation till rörelse och motion. Jag tror inte det finns ett snabbfix som fungerar för alla och alltid - men det behöver inte heller vara så svårt. Jag tror det till mycket handlar om att förstå sin egen personlighet, vara ärlig mot sig själv och kombinera de inre och yttre motivationsfaktorerna i en för just dig i just den här stunden lämplig balans och sedan med jämna mellanrum förnya dina motivationsfaktorer.

Tänkte fram till jul skriva varje vecka något lite om motivation till rörelse. Som en julkalender, men bara lite färre luckor. 



Försökte hitta en bra motivations-bild, men jag blev bara störd av de överdrivna "you can do it"- bilderna där nån hänger ut från en klippvägg ler, vinkar och håller sig fast med en hand. Jag tror mera på att se inåt och hitta sig själv - sina true colours (okeeej, lite klyschigt, men i varje fall) - för att bli mer motiverad att röra på sig. 

Inga kommentarer: