onsdag, september 11, 2013

InBody

Satt just på en föreläsning där vi gick igenom InBody-mätningen som vi skall göra på varandra imorgon. InBody-maskinen för elektriska strömmar genom armar och ben in i kroppen och ut igen och ger information om hur kroppen är sammansatt; ben, muskler, fett och vätska.

Sanningen om ens egen kropp på svart och vitt med andra ord. Det här är ju intressant tycker jag. Samtidigt känner jag någonstans en oro över att ett långvarigt stirrande på kroppsammansättningsresultaten kunde för min del leda till en ohälsosam fixering med tiden. Jag är glad att jag gör det här nu och inte som 20-åring. Jag känner mig ändå lite säkrare nu med att jag är ok oberoende vad min kropp innehåller.

Här en exempel-sida av många som supermaskinen spottar ut.

4 kommentarer:

daniela sa...

"leda till en ohälsosam fixering", nå aijjaa.. ja e så nervös fö imoron, ja tror påriktit ja mår bättre om ja int vet

Anne L sa...

Jo, det är blandade känslor av nyfikenhet och oro över vad den där maskinen spottar ut för info om mig. Fast du måst ju inte göra testet på dig själv om du inte vill, ingen kan tvinga dig. Det är ju inte som om vi får bättre vitsord i kursen ifall muskelmassaprocenten är över det normala i våra testresultat (eller får vi?:)).

Ulrika sa...

Nu blev jag jättesugen på att göra testet! Känner att jag skulle behöva en liten chock tror jag för att förbättra mina matvanor! Jag skulle behöva lite hälsosam fixering. Fast då skulle jag säkert också lyckas förbise fettprocent o titta på nån av de fördelaktigare talen... Living in denial...

Anne L sa...

Det positiva är ju att man inte kan hitta på, maskinen scannar allt. Men sen igen så tycker jag också att om man känner att man mår bra skall man inte stirra sig blind på muskel- eller fettprocenter. Men visst var det intressant att få resultaten. En gång kan ju fungera som kick för nya vanor, för att äta mer eller mindre och för vilka delar av kroppen som kunde ha mera muskelmassa, men om jag börjar gå där varannan vecka så blir jag knappast klokare eller lyckligare.